Masaryčka, ktorá je súčasťou modernizácie historickej Masarykovej stanice Českých dráh, vytvára nové verejné námestie nad časťou železničných koľají, zlepšuje prístupnosť k jednotlivým nástupištiam a poskytne nové pešie spojenie medzi ulicami Na Florencii a Hybernskou ležiacou po oboch stranách stanice.
Masaryčka, ktorú na juhu ohraničujú nástupištia Masarykovej stanice, zo severu ulice Na Florencii a na východe nadzemnej rýchlostnej komunikácie Wilsonova, bola postavená na niekoľko desaťročí opustenom brownfielde. Na západnej strane Masaryčka nahrádza bývalé parkovisko pri ulici Havlíčkova za nové verejné námestie s prestupovými stanicami medzi železničnou, električkovou a autobusovou dopravou; vytvára príjemnú vstupnú bránu do mesta pre cestujúcich po železnici aj pre tých, ktorí v budúcnosti využijú rýchlikové spojenie na pražské medzinárodné letisko.
Masaryčka, ktorá sa nachádza približne kilometer východným smerom od Staromestského námestia, nadväzuje dialóg s architektúrou a urbanizmom Starého Mesta pražského, známeho ako „zlaté stovežaté mesto“. Vonkajšie lamely na fasáde Masaryčky prispievajú v letných mesiacoch k tieneniu interiérov a súčasne prechádzajú na západnej strane z horizontálnej kompozície do vertikály, kde sa fasáda obracia k vežiam Starého Mesta.
Usiluje sa o certifikáciu LEED Platinum, má dvojito izolovanú fasádu zaisťujúcu optimálne prirodzené osvetlenie všetkých pracovných a spoločenských priestorov. Lineárna budova je prerušená kaskádovito uskočenými terasami, zatiaľ čo terasy na východnom konci poskytujú na každom poschodí kancelárií priamy výstup na vonkajšie plochy. Spoločné strešné záhrady ponúkajú panoramatický výhľad na mesto. Hybridný spôsob vetrania je podporený účinnými systémami na rekuperáciu odpadového tepla, zatiaľ čo inteligentné riadiace systémy budovu neustále monitorujú a upravujú teplotu prostredia tak, aby sa znížila spotreba energie.
V areáli prebehla výsadba miestnych druhov rastlín, kríkov a stromov, ktoré sú zavlažované dažďovou vodou z Masaryčky. Stromová alej na ulici Na Florencii poskytne v lete chladivý tieň a bude sa starať o prirodzené čistenie vzduchu. Nízkoprietokové systémy a recyklácia šedej vody ďalej pomôžu znížiť spotrebu vody v centre. Pri výstavbe a verejnom obstarávaní Masaryčky boli uprednostnení miestni dodávatelia a materiály s vysokým podielom recyklovaných materiálov, aby boli splnené ciele pre zníženie uhlíkovej stopy do roku 2025 stanovené v rámci klimatickej výzvy RIBA 2030.
V tesnom susedstve Masaryčky prebieha pod vedením Českých dráh rekonštrukcia Masarykovej stanice, ktorá má byť dokončená v roku 2026. Projekt zahŕňa rekonštrukciu existujúcej historickej budovy hlavovej stanice a výstavbu nového verejného námestia nad časťou koľajiska, odkiaľ bude možný priamy vstup na jednotlivé nástupištia aj linku metra. Modernizácia, ktorá premení stanicu na plne bezbariérový multimodálny dopravný uzol, zahŕňa rozšírenie súčasného počtu koľají zo siedmich na deväť, rekonštrukciu všetkých nástupíšť i trakčného vedenia.
Adresa: Na Florenci 2139/2, Nové Město, Praha, Česká republika
Investor: Penta Real Estate s.r.o.
Súťaž: 2016
Projekt: 2016-21
Realizácia: 8.2020 - 7.2023
Úžitková plocha: 31 091 m2
Zastavaná plocha: 6103 m2
Náklady:2 500 000 000 CZK
Spoluautor: DeaWha Kang, Jakub Klaška, Jim Heverin, Craig Kiner
Projektant: Jakub Cigler Architekti
Certifikát: LEED platinum
Zdroj: https://www.archiweb.cz/b/masarycka