Stavebná technológia a osvetlenie v architektúre
Hlavný motív veľtrhu sa prelínal vo väčšine expozícii umiestnených v hale C2, ktorá niesla neoficiálne pomenovanie „Budúcnosť stavebníctva“. Tematickým ťažiskom priestoru bola integrácia rozmanitých aplikácií v domácnostiach či kanceláriách, podstatnú rolu hrali aj aspekty a vplyv osvetlenia v architektúre. Jeden z vystavovateľov, Adalbert Neumann (predseda predstavenstva spoločnosti Busch-Jaeger Elektro) bol s výsledkom veľmi spokojný: „Mnohým architektom sme predviedli naše rozsiahle portfólio riešení, ktoré môže byť pri navrhovaní budov obrovským prínosom. Budúcnosť je digitalizácia a my na nej pracujeme. BAU je znamenitou platformou, ktorá slúži k predstaveniu toho všetkého verejnosti.“
Digitalizácia v stavebníctve
Čísla uvádzané vyššie potvrdzujú status BAU ako „Svetového lídra v oblasti veľtrhov zameraných na architektúru, materiály a systémy“. Tohtoročný úspech akcie sa viezol, okrem iného, na vlne digitalizácie a automatizácie (ktoré všeobecne vládnu nielen stavebnému priemyslu). Štátny tajomník nemeckého federálneho ministerstva vnútra, budov a spoločenstva (BIM) počas svojej úvodnej reči zdôraznil súčasné vysoké štandardy v stavebníctve, ktoré sprevádzajú inovácie a digitálna technológia. Zahájil tak sprievodnú konferenciu s názvom „Efektívne, vysoko kvalitné a digitálne budovanie zajtrajška“.
Tejto téme bola venovaná celá hala C5 so svojím digitálnym mestečkom, ktoré sprevádzalo motto „Pripojíme sa, maximalizujeme a inšpirujeme“. Tu sa prezentovali či už tradičné stavebné spoločnosti, ktoré svoje doterajšie podnikanie prispôsobujú digitálnym zmenám, tak tzv. start-upy, ktoré sa rozvíjajú predovšetkým vďaka inovatívnym technológiám premieňajúcich podobu priemyslu. Výsledkom bola hala plná nových vzrušujúcich konceptov.
DigiBAU v Kolíne 2020
Na Messe München bol tiež predstavený nový odbor veľtrhu, ktorý zazrie svetlo sveta začiatkom februára budúceho roku. Na základe posunu spoločnosti v smere digitalizácie sa v Kolíne nad Rýnom odohrá výstava digiBAU. Vedenie BAU rozvíja tento formát v spolupráci s Nemeckým Združením Stavebného Softwaru (BVBS). Generálny riaditeľ BVBS Michael Fritz k tomu dodáva: „Medzi dodávateľmi digitálnych aplikácií vidíme vysoký dopyt po ďalšom veľtrhu. Projektanti, stavebné firmy aj odborné obchodné siete prejavujú záujem o informácie z digitálnej sféry a digitalBAU im k tomu poskytne skvelú príležitosť“.
Medzinárodná účasť
Na tohtoročnom BAU došlo tiež k ďalšiemu rozloženiu medzinárodných účastníkov veľtrhu. Už tradične sa dostavilo najväčšie percento zahraničných návštevníkov zo susedných krajín Nemecka (Rakúsko, Švajčiarsko a Taliansko). Významne potom narástli počty hostí zo vzdialených oblastí, hlavne z Číny a Ruska. Príčinu zvýšeného čínskeho záujmu vidia organizátori veľtrhu v akcii Fenestration BAU China konanej v Shanghai v predchádzajúcich dvoch rokoch (v roku 2018 sa BAU stalo poprednou stavebnou exhibíciou v Ázii).
Hodnotenie
Väčšina opýtaných vystavovateľov hodnotila akciu ako poprednú výstavu v stavebnom sektore a celých 97 % oznámkovalo veľtrh jednotkou. 94 % z celkového počtu prezentujúcich spoločností potom počas prieskumu aktuálnej ekonomickej situácie v stavebníctve, ju klasifikovali nadmieru pozitívne.
BAU je veľtržná akcia, ktorá sa koná v dvojročnom intervale. Na tú ďalšiu si teda musíme počkať až do januára roku 2021. Príjemnou zmenou však môže byť práve nový veľtrh digiBAU, ktorý sa bude od budúceho roku odohrávať v rokoch „prázdnych“. Naša redakcia sa účastní BAU každoročne ako mediálny partner veľtrhu za Českú republiku. Ani roky nazbieraných skúseností nám však nedovoľujú odhadovať priebeh ďalšej výstavy. Permanentné inovácie v odbore prinášajú toľko nečakaného, že sa aj my necháme jednoducho prekvapiť. Je však možné povedať len jediné – určite sa máme na čo tešiť.