KONCEPT
S nápadom preniesť obsah časopisu do fyzického priestoru prišlo pred dvomi rokmi česko-slovenské architektonické štúdio Chybík+Krištof, zakladatelia sa umiestnili na populárnom rebríčku „30 pod 30“ magazínu Forbes v Čechách aj na Slovensku. Spoločne so štrnástimi vybranými dizajnérmi a najlepšími slovenskými dodávateľmi vybudovali reprezentatívny priestor redakcie Forbes Slovensko. Jedná sa o open space pre dvadsaťčlennú redakciu, ktorý tvoria tri hlavné zóny a šestica vložených boxov, poskytujúcich súkromie pre schôdzky, porady aj telefonovanie.
PRIESTOR
Interiér kancelárie Forbes Slovensko je založený na utváraní silnej komunity s odlíšením rozdielnych potrieb jeho tímov. Základ tvorí veľkorysá miestnosť o rozlohe 260 m2 očistená od nánosov predchádzajúcich rekonštrukcií, opticky rozdelená na tri hlavné oblasti. Zatiaľ, čo prostredná časť návštevníka v redakcii intuitívne víta výstavou obálok a ponúkne mu posedenie aj okamžité prepojenie s obchodným oddelením, z druhej strany vloženej "steny" sa nachádza redakčný tím, ktorému stena slúži pre vizualizáciu rozpracovaného čísla a archív výtlačkov. Keďže redaktori medzi sebou častejšie komunikujú a zároveň potrebujú nerušený, kompaktný priestor, do ktorého návštevy vstupujú len výnimočne, zdieľa jednu veľkú pracovnú plochu a vizuálne sa od vstupu dištancujú. Obchodné oddelenie zasa spolupracuje v rámci menších tímov, čo sa v interiéri odráža v miestach zoskupených po dvojiciach či trojiciach. Okolo desaťčlenného redakčného tímu pravidelne prechádzajú vydavatelia, ktorí majú kanceláriu na najvzdialenejšom konci Forbes Slovensko.
Priestor jednotného open spacu narúša šesť boxov určených pre časté schôdzky, telefonovanie a porady, ktoré vďaka odhlučneniu zdieľané priestory nerušia. Najmä štvorica telefónnych búdok pomáha harmonizovať inak hektické prostredie časopisu a reaguje na posledné premeny pracovného prostredia. Pracovný priestor kombinuje kvalitu open space a samostatných kancelárií. Open space napomáha komunitnosti, vzájomnej komunikácii a prehľadu o celej firme. Pocit "halovosti" a negatívne aspekty open spacu sú eliminované členitosťou priestoru.
MATERIÁLY
V rámci medzinárodnej značky pracovali architekti Chybík + Krištof s typickým odtieňom modrej a ďalšími prvkami, ktoré časopis globálne charakterizujú a formovali aj jeho lokálnu imidž. Tej docielili spoluprácou s poprednými slovenskými dodávateľmi a dizajnérmi. Drevenú konštrukciu vložených boxov zhotovila stavebná firma Zelená stavba, nábytok dodal tradičný výrobca Karpiš, Domark, Paspol alebo dizajnéri Boris Klimek a Michal Staško, svetlá pochádzajú od spoločnosti Arli, najmä luster v hlavnej zasadacej miestnosti je vytvorený v spolupráci so svetoznámym producentom karbónových technológií C2i a na mieru sú navrhnuté textilné poťahy od slovenskej dizajnérky Michaely Bednárovej a jej značky Puojd. Príjemnú atmosféru premieňajúceho sa pracovného prostredia dopĺňa zeleň od Kvety.sk, tapety Guapa alebo doplnky od Mr. Wood. Slovenský dizajn je v interiéri podporený predovšetkým výraznou farebnosťou - ak do koncepcie produkty nezapadajú, fungujú tu ako neutrálna štafáž.
Klient: Forbes Slovakia
Adresa: Business Centrum Bratislava, Mlynské nivy 48/A, 8. poschodie
Tím: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Peter Chaban, Dominika Adamcová, Martin Holý, Ondrej Mičuda, Kristína Berecová
Veľkosť: 260 m2
Dokončenie projektu: 2018
O Štúdiu CHYBÍK+KRIŠTOF
Chybík + Krištof bolo založené v roku 2010, dnes ateliér tvorí viac ako 50 spolupracujúcich architektov. Podieľajú sa na širokej škále projektov rozličných mierok a typológií, čo ich neustále udržiava v strehu. Počas necelej prvej dekády existencie štúdio postavilo národný pavilón pri svetovej výstave EXPO v talianskom Miláne, niekoľko bytových domov, modulárnu jedáleň a Galériu nábytku posiatu stoličkami, za ktorú získali Grand Prix Obce architektov a jednu z cien Českej ceny za architektúru. Aktuálne dokončujú vinárstvo LAHOFER uprostred zvlnenej moravskej krajiny, ktoré sa otvorí tento rok na jeseň. Za doterajšiu prácu dostali prestížne medzinárodné ocenenie Design Vanguard pre mladých architektov.
Ondřej Chybík (* 1985, Brno, Česká republika) po štúdiách architektúry v Brne a rakúskom Grazi absolvoval postgraduálne štúdium urbanizmu na prestížnej ETH Zurich vo Švajčiarsku. Pôsobil vo viedenskom ateliéru PPAG. Je držiteľom Ceny rektora VUT v Brne a získal Cenu Bohuslava Fuchsa za najlepší projekt Fakulty architektúry VUT v Brne. Roku 2010 založil spoločne s Michalom Krištofom architektonické štúdio Chybík + Krištof. V roku 2015 ho Forbes vybral do zoznamu "30 pod 30".
Michal Krištof (* 1986, Kláštor pod Znievom, Slovensko) študoval architektúru a urbanizmus v Brne a na Sint-Lucas v Gente. Je tiež držiteľom Ceny rektora VUT v Brne. Po ukončení štúdia pracoval v Bjarke Ingels Group - BIG v Kodani na niekoľkých projektoch po celom svete (napríklad Shenzhen International Energy Mansion v Číne alebo Dánske národné námorné múzeum Helsingor). V roku 2016 ho Forbes vybral do zoznamu "30 pod 30".
5 otázok vedúcemu architektovi projektu Petrovi Chabanovi
1. Čo bolo pre vás pri práci na tomto projekte najväčšou výzvou?
Najväčšou výzvou bolo vytvoriť špecifický projekt pre slovenskú redakciu Forbes. Keďže časopis prezentuje úspešných ľudí zo Slovenska, bolo naším cieľom odprezentovať ich v rámci samotného priestoru. Chceli sme vytvoriť „galériu úspešných ľudí/nápadov" priamo v office. Aby samotný priestor žil tým, čo v skutočnosti stvárňuje.
2. Pri navrhovaní takéhoto projektu je potrebné zohľadniť praktický chod redakcie. Bolo to pre vás limitujúce?
Pôvodne fungoval Forbes v klasických uzatvorených kanceláriách. Požiadavkou majiteľov bolo vytvoriť komunitnejší priestor, kde by sa ľudia viac stretávali, tvorili a komunikovali. To nám nahrávalo na koncept, ktorý sme spoločne sformulovali.
3. Na základe čoho ste vyberali dodávateľov a dizajnérov, s ktorými ste spolupracovali?
V rámci procesu tvorenia konceptu sme kládli veľký dôraz na to, aby sme vedeli do priestoru zapojiť čo najväčšie množstvo ľudí, ktorí sa už vo Forbese objavili alebo majú potenciál, aby tam v budúcnosti boli publikovaní. Dôležitým faktorom bolo to, či daná osoba, firma alebo dizajnér vie do priestoru prispieť niečím hmatateľným. Vybrali sme takto potenciálnych partnerov a spoločne s Forbesom sme začali hľadať cestu k ich vzájomnej spolupráci.
4. Na oddelené boxy bola použitá kombinácia plastu, dreva a kovu. Čo vás k tomu viedlo?
Každý z boxov reprezentuje inú funkciu, a tým má aj inú atmosféru. Veľká zasadačka má obývačkový charakter s tapetou od dizajnérok Guapa. Malá kruhová zasadačka umiestnená v strede dispozície je z vlnitého polykarbonátu, ktorý svojou transparentnosťou pôsobí v priestore vzdušne. Solídna plechová stena „wall of fame" slúži ako úložný priestor na archiváciu čísel, prezentačná stena s dôležitými obálkami a zároveň magnetická tabuľa zo strany redakcie. Trojuholníková kuchynka je zo surového strieborného plechu, ktorý pôsobením času zvetráva a mení svoj vizuál. Hlavná kancelária je ladená do modrého odtieňa podľa colorcode časopisu Forbes. Všetky boxy sú vstavané drevostavby, konštrukčne tvorené z drevených hobľovaných hranolov.
5. Je možné niektorý materiál v tomto priestore označiť za dominantný alebo ste takto neuvažovali?
V priestore sa stávajú dominantnými samotné objekty od slovenských dodávateľov. Podklad je tvorený bielou uniformnou schránkou, do ktorej sú vkladané boxy so svojím špecifickým materiálnym výrazom, členiace priestor na jednotlivé zóny, a samotné dizajnové prvky dotvárajúce koncept. Všetky slovenské výrobky sú farebné ako protipól k monochromatickému priestoru.
Čerpané z časopisu INTRO - časopis o architektúre www.intro.cz