Naša redakcia mala príležitosť sa celého procesu zúčastniť – od prvej obhliadky starej garážovej brány radového domu z 90. rokov minulého storočia až po jej bravúrnu výmenu za garážovú brány typu DELTA.
Najskôr povolaný technik (Martin Žilka) od realizačnej firmy Robert Ursta (firma je exkluzívnym zástupcom firmy LOMAX nielen pre Královohradecký kraj, kde manželia bývajú) odborne prezrel pôvodnú garážovú bránu a vysvetlil majiteľom domčeka, aké riešenia sa ponúka. Keďže jedna z variant (sekčná) bola vhodná aj bez nutnosti väčších stavebných úprav a zároveň vykazovala aj dobré tepelnoizolačné vlastnosti, rozhodli sa majitelia pre sekcionálne garážové brány DELTA (pozri samostatný box). Pán Žilka vymeral a označil otvor, ktorý bude potrebné pre novú bránu pripraviť a dohodli sa, že pôvodnú starú bránu vrátane zárubní si majitelia svojpomocne odstránia. Na záver si manželia spoločne vybrali farbu brány. Technik sľúbil poslať čo najskôr nezáväznú ponuku, čo urobil. Majitelia s ponukou súhlasili a tak sa dvere mohli nechať na zákazku vo firme LOMAX zhotoviť.
K výberu vhodnej varianty doplníme ešte niekoľko informácii. Jedná sa o radový rodinný dom, kde je garáž umiestnená v suteréne a do ktorej sa autom schádza. Dvojkrídlová garážová brána by nešla kvôli svahu otvárať a nízky strop v kombinácii s v rohu situovanými rozvodmi ústredného kúrenia zasa nedovoľovať inštaláciu rolovacej garážovej brány.
Sekčná garážová brána LOMAX DELTA
Model DELTA je v ponuke sekčných garážových brán LOMAX predstaviteľom tzv. zlatej strednej cesty a patrí podľa vyjadrení spoločnosti k jednému z najobľúbenejších typov medzi zákazníkmi. Benefitom je precízne spracovanie, pekný dizajn a to všetko za rozumnú cenu. Brána sa skladá z niekoľkých panelov (sekcii), ktoré sa s pomocou torzných pružín pohybujú vodiacimi koľajnicami. Ovládanie je možné buď ručne, alebo pomocou elektropohonu. (zdroj LOMAX)
Garážová brána typu DELTA a jej montáž
Na začiatku januára sa majitelia dozvedeli, že dvere sú pre nich už vyrobené. Trochu mali obavy, ako to bude s inštaláciou. Vonkajšie teploty sa totiž pohybovali slušne pod nulou. Boli však uistení, že to nie je problém, nech starú garážovú bránu v pondelok vybúrajú, pripravia otvor a že v utorok ráno okolo 8. hodiny montážnici dvere privezú a nainštalujú.
A tak sa aj stalo. Tesne pred 8.00 hodinou už obaja spomínaní páni (jedným z nich bol Tomáš Pejchl) dorazili do mrazivého rána. Najskôr si premerali stavebný otvor a zistili, že ho bude treba trochu rozšíriť – nešlo však o dôsledok zlého zamerania. Pri odstraňovaní pôvodnej zárubne bolo totiž rozhodnuté, že odrezanie pár posledných centimetrov muriva bude vykonané až „na mieru” pri montáži nového rámu. Práca zabrala zhruba pol hodiny a potom sa mohlo začať so samotnou montážou.
Priebeh inštalácie brány dokumentuje sprievodná fotodokumentácia doplnená popisom. Práca išla technikom veľmi pekne od ruky a dielo bolo hotové skôr, ako sme sa nazdali. Spoločne sme si otváranie a zatváranie brány pomocou vreckového diaľkového ovládača mohli vyskúšať, všetko fungovalo, majitelia dielo prevzali, podpísali potrebné odovzdávacie papiere a na záver sme sa spoločne pri horúcom čaji trochu rozprávali. Zistili sme, že obaja montážnici garážové brány inštalujú už viac ako 20 rokov a stojí za nimi mnoho realizácií aj u veľmi známych ľudí. Napríklad českého herca Miroslava Donutila. Okolo 12.00 hodiny si všetko páni upratali do svojej dielne - pojazdného auta - a odchádzali k ďalšiemu klientovi, tentoraz mu zaistiť servis.
Pohľad majiteľa na práve zabudovanú garážovú bránu
„Veľkou výhodou zvoleného riešenia pre nás je,” hovoria majitelia, že „novo inštalovaná garážová brána sa stala plne funkčnou ihneď po odchode realizačnej firmy. Pozoruhodné je aj to, že z vonkajšej pohľadovej strany nikto nespozná, že ide o úplne novú garážovú bránu bezprostredne po jej inštalácii. Z vonkajšej strany je brána funkčne aj pohľadovo realizovaná ako finálne riešenie. Z vnútornej strany však bude potrebné finálne zapojiť elektrinu a realizovať bežné a nenáročné úpravy otvoru po inštalácii brány, ktoré sa týkajú prievzdušnosti brány a ich murárskeho' pohľadového funkčného dokončenia. Skrátka musíme zaistiť šikovného murára, aby nám upravil hore medzeru medzi bránami a stavebným otvorom, dobetónoval medzeru na podlahe vzniknutú po vybúraní starého rámu. V prvom rade si však vyplníme medzeru vzniknutú medzi nosnou kovovou konštrukciou novej brány a stavebným otvorom nízkoexpanznou montážnou PUR penou, ktorá sa používa na montáž okien.” Majitelia na záver ocenili aj funkčnosť brány a nezabudli pochváliť montážnikov: „Už teraz máme radosť, ako sa garážová brána pohodlne ovládajú a z vonku krásne vyzerajú! A čo povedať k výkonu oboch pánov montérov? Super práca a nech by takých šikovných a slušných remeselníkov bolo viac.”
Krátko o spoločnosti LOMAX
Spoločnosť LOMAX pôsobí na českom a neskôr potom slovenskom trhu viac ako tri desaťročia. Svoju čin nosť naštartovala v odbore garážových brán a tieniacej techniky. Výrobky zhotovuje sama a na mieru. Dodávateľov niektorých komponentov si LOMAX vyberá iba od preverených európskych firiem, ktoré spĺňajú normy a legislatívu EÚ. V súčasnosti je LOMAX najväčším českým výrobcom garážových brán. Tá firma ponúka v rade variantov, ktoré idú v ústrety potrebám a požiadavkám zákazníkov v podobe rozmerov, farieb, presklenia alebo napríklad typu imitácie dreva. Vyberať je možné zo sekčných, posuvných, rolovacích alebo dvojkrídlových brán atp. Firma realizuje aj špeciálne brány do priemyselných prevádzok a pre motorkárov. Nechýba ani ucelený sortiment vonkajších žalúzií, screenov, roliet, okien, dverí, sieťkam proti hmyzu atď.