Keď si architekt stavia alebo rekonštruuje objekt sám pre seba, výsledok obvykle vyčnieva z radu. Nulová potreba kompromisov alebo uspôsobovanie architektovho zámeru investorovi necháva priestor vzniku výnimočnému dizajnu a ucelenému konceptu, kde všetko do seba zapadá ako dokonalá mozaika a výsledná stavba nesie čitateľný rukopis autora. Aj z tohto dôvodu rekonštrukciu tradičného zrubového domu z konca 19. storočia a jeho prerod na rekreačný objekt ocenili porotcovia súťaže Grand Prix Architektov 2022 – Národná cena za architektúru čestným uznaním.
"Okná a dvere čakajú na krídla. Spálňa na povalu pod nohami. Schody idú po špičkách. Kuchyňa už nie je chlievom, prejazd bude jedálňou a stôl sníva o prvej večeri. Storočná studňa strieda kvapku za kvapkou a záhrada sa nemôže dočkať - veľké hrušky s malými sladkými hruškami a slivkové aleje pozdĺž kamenistej cesty k domu, naše kopy hliny vraciame, kam patria, beskydský íl a kamene. Nad semienkami lúky a divokých kvetov krúžia motýle. Dom na lúke, akoby tu bol navždy," popisuje stavbu Daniela Hradilová, investorka a architektka v jednej osobe. Cesta k poetickému snívaniu na priedomí znovuobnovenej stavby však bola dlhá.
Pôvodný objekt pozostával z obytnej stavby – drevenej zrubovej stavby a kamenného chlieva. Architektka Hradilová sa rozhodla v prvej fáze rekonštrukcie odstrániť všetky dodatočné nánosy materiálov a nepôvodných konštrukcií. Na spoluprácu si prizvala firmu so špecializáciou na rekonštrukcie ľudových stavieb. Stavanie na kamennom základe sa zachovanou pivnicou obnovila s použitím miestneho jedľového dreva. "Mojím zámerom bolo, aby všetky použité materiály pochádzali z najbližšieho okolia domu - nielen drevo, ale aj kameň na chýbajúce časti kamenného chlieva, múriky alebo spevnené plochy, staré žulové dosky, ktoré nájdeme na podlahách alebo vonkajšej terase. Z kameňa bol obnovený aj komín a stará kopaná studňa. Ako strešnú krytinu som zvolila ručne štiepaný smrekovecový šindeľ bez povrchovej úpravy,“ vypočítava Daniela Hradilová.
Obnovená zrubová konštrukcia domu používa ako spoje tradičné drevené kolíky, dubové tyče a ako izoláciu ovčie rúno. Zvonku sú trámy opracované ručným tesaním, zo strany interiéru potom drásaním. V spálňach zaujmú podlahy vytvorené zo sto rokov starých, pôvodne mäsiarskych stolov. V zrubovej časti sa nachádza hlavný obytný priestor, ku ktorému z jednej strany prilieha vstupná veranda a zo strany druhej kamenná prístavba s kúpeľňou. Trámové schodisko spája prízemie domu s jeho podkrovím, ktoré je pojaté ako veľkorysý vzdušný priestor a slúži na relaxáciu a príležitostné spanie.
Kamenná časť stavby tiež prešla zásadnou obnovou a dnes v nej nájdete kuchyňu. Úplne originálnym a veľmi pôsobivým miestom domu je presklený prejazd, ktorý slúži nielen ako jedáleň, ale aj ako pozorovateľňa, odkiaľ sa celoplošnými oknami otvára jedinečný výhľad von do okolia. Vďaka šikovnej voľbe kamennej dlažby, ktorá je rovnaká vo vnútri aj zvonku, sa tu interiér opticky dokonale stretáva s exteriérom.
Dominantným prvkom preskleného prejazdu sa stalo svietidlo MOON od Davida Groppi, ktoré robí česť svojmu názvu a v presklenom prejazde pripomína mesiac v splne plávajúcej pod oblohou… Rovnako ďalšie interiérové vybavenie nesie značky zvučných mien: V kúpeľni nájdete keramiku Villeroy&Boch a dlažbu kuchyňu nábytok od Reform Copenhagen či Todus. Všetky svietidlá ovládajú čierne otočné vypínače berker série 1930 z pravého porcelánu Rosenthal. Aby vynikol historický duch stavby, boli v tejto realizácii použité vypínače v nástennom prevedení, tzn. s inštalačnou krabičkou a priznaným káblovým vedením. Práve pre svoju robustnosť a pohľadový prívodný kábel pútajú na seba v interiéri zaslúženú pozornosť. Vysoko autenticky vyzerajú ako na kamenných stenách, tak na svetlom aj tmavom dreve. "Vypínače a zásuvky berker serie 1930 sa nielen svojím názvom, ale predovšetkým vzhľadom hlásia k dobe svojho vzniku, tzn. do 30. rokov 20. storočia," vysvetľuje Thomas Grund, generálny riaditeľ spoločnosti Hager v Českej republike, do ktorého portfólia domové spínače berker patria. "Tieto vypínače vyzerajú takmer presne ako prvé otočné vypínače, ktoré dodnes môžeme vidieť v starých stavbách po našich prarodičoch," usmieva sa Thomas Grund a dodáva: "Vypínače, zásuvky a ďalšie elektroinštalačné prvky z radu berker serie 1930 v sebe však snúbia retro vzhľad s precíznou modernou technológiou a nekompromisnou bezpečnosťou. Preto sa ich nemusíme obávať použiť ani na drevené obloženie, pretože sú od neho oddelené špeciálnou nehorľavou podložkou. Navyše presne zapadajú do filozofie a environmentálnej politiky spoločnosti Hager. Mám radosť, že v tomto s architektkou súznieme."
Pohladenie pre dušu ponúka nielen do posledného detailu premyslený interiér domu, ale aj jeho okolie. Stavbu obklopuje rozľahlá lúka so štyrmi tisíckami štvorcových metrov. Je osiata beskydskou trávnou zmesou s divokými kvetmi a vysadená starými odrodami ovocných stromov. Pretože nie je oplotená, vpláva plynule do okolitých horských lúk a pastvín a je zdanlivo nekonečná.
"Túto roubenku sme našli náhodou...alebo si našla ona nás? Zachránili sme ju, rovnako ako naše predstavy - predstavy o architektúre ako citlivosti, ktorá sa zachytí v dome. Na každom mieste tejto stavby sa ocitneš v inom čase. V čase dreva, kameňa, ovčej vlny a ľanu. V čase, ktorého sa môžeš dotknúť a ktorý vonia a chutí, až máš z toho husaciu kožu. A medzitým sme tu stretli ľudí – remeselníkov s hlbokými očami a silnými rukami. To oni tu boli stovky dní, aby stovky rokov starý dom zostal navždy," uzatvára poeticky Daniela Hradilová.
Čítajte tiež: