Atypický pozemok sa nachádza uprostred rozsiahlych rozvojových plôch, budovu materskej školy dopĺňa aj menšie kultúrne centrum. Klienti škôlku postavili prakticky vlastnými rukami a ďalej ju vedú, spravujú a starajú sa aj o záhradu a dom.
Všade samé kúty – vo vnútri aj vonku
Jedným z cieľov montessoriovskej pedagogiky je vytvoriť deťom takzvané pripravené prostredie, teda také, kde sa môžu slobodne pohybovať, realizovať a ktoré ich motivuje a láka k učeniu. Vyznačuje sa tiež farebnou aj vecnou striedmosťou a absenciou krikľavých hračiek či motívov. Priestor býva usporiadaný do kútov, v ktorých sa často odohrávajú takzvané skutočné aktivity: deti pracujú na skutočnom pníku, zatĺkajú so skutočným kladivom ostré klince, varia v skutočnej kuchynke s plnohodnotným drezom, sporákom a rúrou, skutočne sa starajú o rastliny na záhrade a podobne. Medzi aktivitami si slobodne vyberajú a rozvíjajú svoje vnútorné motivácie podľa individuálnych potrieb.
Kútiky v materskej škole v Klecanoch však nie sú len symbolické, ale sú skutočne umiestnené v kútoch, ktoré sa prepisujú z interiéru do exteriéru, kde vytvárajú svoje negatívne obrazce - kútiky v záhrade. Cieľom architektov bolo vytvoriť aj na limitovanom pozemku členité prostredie tak, aby samo o sebe podnecovalo záujem detí a pomáhalo im vnímať svet - vrátane sveta architektúry - ako niečo nesamozrejmého a hodného premýšľania.
Návrh bol vytvorený na trojuholníkovej parcele stavebného dvora, sčasti vyliatej betónom a zo všetkých strán obklopenej cestami. Cez južnú časť pozemku viedla obecná kanalizácia, cez východnú stranu verejná technická infraštruktúra. Jednu z troch ciest sa nakoniec autorom podarilo premeniť na pešiu cestu a vďaka nepriehľadnosti oplotenia udržať vlastný kontext v (zatiaľ) nedostavanej periférii obce. Zároveň dokázali na pozemku zachovať košatý topoľ.
Škôlka v prízemí, kultúrne centrum na poschodí
Kým materská škola sa nachádza na prízemí domu, poschodie so samostatným vstupom a multifunkčnou sálou je vyhradené pre administratívu, poradenstvo a mnoho aktivít pre dospelých, ako je cvičenie a podobne. Materská škola tak od počiatku slúži ako malé kultúrne centrum a možno predpokladať, že jej úloha sa v súvislosti so zastavovaním ďalších rozvojových plôch v okolí bude naďalej vyvíjať.
Montessori škôlka
Miesto: Klecany, Česká republika
Autor: No Architects / Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková
Spoluautor: Barbora Jelínek, Martin Hlusička
Klient: Materská škola Astra
Projekt: 2012–2018
Realizácia: 2019
Zastavaná plocha: 182 m2
Hrubá podlahová plocha: 356 m2
Úžitková plocha: 297 m2
Plocha pozemku: 718 m2
Foto: Studio Flusser
www.noarchitects.cz
Vyšlo v najnovšom vydaní časopisu INTRO - viac na: www.intro.cz