Práve zvýšenie funkčnosti a kvality prostredia bolo po celý projekt kľúčové. Koncept Montessori vzdelávania a výchovy je vystavaný na myšlienke: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám“, čo podporuje autonómiu dieťaťa v procese učenia. Na naplnenie myšlienky je dôležité aj podnetné prostredie, ktoré by malo zodpovedať mentálnym vývojovým potrebám dieťaťa v jeho senzitívnom období. S tým sa však spájajú zvýšené požiadavky na priestor a jeho využitie.
Citlivé prepojenie s okolím
Nadstavba v podobe nových učební a prístavba telocvične reagovali na územné a dispozičné vplyvy, pričom sa snažili minimalizovať dopady na blízke objekty v okolí. Navrhnutá nadstavba tretieho nadzemného podlažia tak vznikla ako jednopodlažný, ustupujúci objekt oproti pôdorysu budovy. Využitie rizalitov a nové prístavby telocvične bolo prispôsobené pre pobytové terasy, ktoré sú napojené na chodbu a výtvarný ateliér s laboratóriom.
Priestor, ktorý sa prispôsobí deťom
Montessori koncept vzdelávania žiakov využíva odlišné dispozičné riešenie priestorov. Každé dve kmeňové triedy sú prepojené a fungujú na princípe plynulého prechodu žiakov medzi nimi. Tým sa podporuje variabilita výučby a individuálny prístup ku každému žiakovi. Návrh tiež vyhovuje existujúcim dispozíciám sanitárneho zázemia, ktoré je umiestnené medzi dvoma kmeňovými triedami. Každá kmeňová trieda je vybavená uzamykateľnými skrinkami na osobné veci žiakov, kuchynkou na prípravu pokrmov a relaxačnou zónou na odpočinok vo voľných chvíľach. Priestor je inak ponechaný prevažne voľný, čo umožňuje variabilitu výučby.
Drevo, plech a sklo
S ohľadom na nosnosť pôvodnej budovy bola pre nadstavbu zvolená nosná konštrukcia z dreva, ktorá zostáva v interiéri priznaná. Drevené prvky sa premietajú aj do vstavaného nábytku a obloženia telocvične. Drevo v kombinácii so sklom je hlavným materiálom aj v učebniach. Ich kombinácia prispieva k presvetleniu priestoru a výbornej akustike, čím vznikajú ideálne podmienky na sústredenie a efektívnu výučbu.
Fasáda prístavby aj nadstavby je obložená odolným plechom. Na prístavbe sa objavuje v podobe šablón evokujúcich šindle, zatiaľ čo na nadstavbe je usporiadaná do zvislých pásov. Tie sa v oblasti okenných otvorov premieňajú na tieniace lamely, čím dodávajú fasáde nadstavby ľahkosť a priestorovú dynamiku kontrastujúcu s robustnými líniami pôvodných dvoch podlaží.
Miesto pre kreativitu a pohyb
Vďaka projektu škola dostala aj špecializované priestory pre výtvarný ateliér s laboratóriom, zborovňu a multimediálnu miestnosť. Výtvarný ateliér a laboratórium sú prepojené s exteriérom prostredníctvom dvoch priestranných terás na bočných stranách. Tieto terasy môžu slúžiť na výučbu aj kreatívne činnosti, pri ktorých žiaci Montessori vzdelávania získavajú skúsenosti prostredníctvom vlastnej práce s pripraveným vybavením.
Prístavba novej telocvične priniesla jedinečné prepojenie interiérových priestorov na cvičenie s nadväzujúcim vonkajším ihriskom. Koncept priestoru, otvárajúceho sa ako náruč do záhrady, umožňuje flexibilné využitie a plynulé prechody z interiéru do exteriéru. Opäť sa jedná o kľúčový prvok pre interaktívnu výučbu. Moderný dizajn, prirodzené osvetlenie a flexibilné dispozície priestorov vytvárajú prostredie, v ktorom sa učenie stáva radosťou a objavovaním nových možností.
Súvisiace články: