V medzinárodnej súťaži na premenu novej odbavovacej haly, okolitých sadov a podobu plánovanej električkovej zastávky pred stanicou bol zvolený za víťazný návrh kodanského štúdia Henning Larsen Architects, ktoré je súčasťou dánskej skupiny Ramboll. Hodnotiacu komisiu zaujala harmónia medzi architektúrou, urbanizmom, krajinárstvom a dopravou. Zatiaľ čo časť novej odbavovacej haly pod magistrálou má byť zachovaná, jej predná časť má byť zbúraná. Plánovaná demolácia vzbudila emócie nielen na sociálnych sieťach. Realizáciu ambiciózneho projektu navyše značne skomplikoval aj fakt, že Národný pamiatkový ústav (NPÚ) zapísal halu do pamiatkového katalógu až 3 dni po vyhlásení víťaza súťaže. Podľa aktuálneho plánu by mala prestavba začať v roku 2028 a hotová by mala byť zhruba o 3 roky neskôr. Budúcnosť projektu je však teraz vo hviezdach...
Najväčšia drevostavba v republike?
Predmetom architektonickej súťaže vyhlásenej v máji 2022 bolo komplexné riešenie podoby stanice a jeho okolia. Víťazný projekt, ktorý uspel v architektonickej súťaži vypísanej Správou železníc, Prahou a pražským dopravným podnikom, počíta s tým, že predná časť haly zmizne a nahradí ju drevená konštrukcia. Víziou Šťastného Hlaváka je pripraviť verejný priestor tak, aby bol komfortným miestom pre obyvateľov aj cestujúcich. Štúdio súčasne rozdelilo Vrchlického sady na kultúrnu zónu, „nádražné námestie” a zónu pre doplnkové aktivity. Vďaka rozdeleniu na 3 časti vznikne priestor, ktorý bude možné využívať napríklad na organizovanie trhov. Nové priestranstvo pred stanicou by malo byť s úrovňou magistrály prepojené širokým schodiskom, na ktoré nadviaže nový prechod cez frekventovanú cestu k Fantovej budove. Návrh pracuje aj so zlepšením podmienok pre peších a cyklistov. Dvadsaťsedem hodnotiteľov vyberajúcich víťazov ocenilo aj jeho ekologickú rovinu: malo by ísť o jednu z najväčších drevostavieb v Českej republike. Na druhom mieste sa v súťaži umiestnil tím barcelonských štúdií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects. Na treťom mieste skončilo konzorcium českého štúdia re:architekti, talianskeho ateliéru baukuh studio associato a talianskeho štúdia Yellow Office, ktorých návrh s väčšími zásahmi do haly nepočítal.
Odbavovacia hala má dnes 2 hlavné časti: tá, ktorá sa nachádza pod magistrálou a má ikonický červený interiér, zostáva. Zmení sa len jej dispozícia. Otvorená, ale zastrešená časť, má fungovať ako prestupný priestor pre električky a metro, vysvetľuje Inštitút plánovania a rozvoja hlavného mesta Prahy.
Onedlho po vyhlásení víťaza však Ministerstvo kultúry uviedlo, že nová odbavovacia hala, ktorá má byť podľa víťazného návrhu čiastočne zbúraná, je kultúrnou pamiatkou, podobne ako secesná Fantova budova. Ako ale uviedli Dopravné noviny, NPÚ odmietol, že by vyhlásenie haly hlavnej stanice za pamiatku bolo účelové. Návrh dánskeho štúdia zožal kritiku aj medzi širokou verejnosťou – vznikla proti nemu online petícia, v ktorej sa o.i. píše nasledujúce: „Návrh nezapadá do pražského kontextu, jeho prvky zodpovedajú predovšetkým architektúre južných štátov alebo blízkeho východu. Neberie sa ohľad na českú klímu a kvôli absencii fasády je otvorená poveternostným vplyvom. Zvýšenou konštrukciou haly sa skryje secesná Fantova budova, ktorá necháva existujúcu halu maximálne vyniknúť, avšak sama ponúka cenné prvky.” Petenti naopak vítajú zavedenie električkovej trate pred stanicou, ktorá podľa nich uľahčí prístup k nemu a skráti sa aj doba chôdze, ktorá je inak veľmi dlhá. A čo ďalej? Správu železníc teraz čaká rozhodnutie, či bude rokovať o prepracovaní víťazného návrhu, pokúsi sa spochybniť pamiatkovú ochranu objektu, alebo vypíše súťaž novú, informoval iROZHLAS. Zadávatelia sú podľa slov Inštitútu plánovania a rozvoja Prahy pripravení s NPÚ o celej situácii ďalej rokovať.
Interiéry „Fantovky” sú už v novom
Aby sme ale nekončili negatívne, dobrou správou je, že pražská hlavná stanica sa od decembra 2023 môže pochváliť očarujúcimi zrekonštruovanými priestormi historickej Fantovej budovy , ktorá slúžila ako hlavný odbavovací priestor až do roku 1977 a ktorej severné krídlo bolo viac ako rok zatvorené. Práce v interiéroch nadviazali na rekonštrukciu fasády, ktorá skončila v roku 2022.
„Priestory, ktoré naposledy slúžili ako nocľahárne, second hand alebo kancelárie sme vďaka špičkovej práci stavbárov a reštaurátorov vrátili o viac ako 100 rokov späť,” uviedla Správa železníc. Minister dopravy Martin Kupka dodal: „Otvárame zrekonštruované priestory historickej Fantovej budovy na pražskej hlavnej stanici. Secesné interiéry pod rukami stavbárov a reštaurátorov opäť rozkvitli a vrátil sa im pôvodný lesk.” Opravená a zreštaurovaná bol Fantova a Stĺpova sála s krásnou keramikou, ale aj chodby, kaviarne a VIP salónik a to podľa pôvodného Fantovho návrhu. Historické sály boli prepojené so severným podchodom eskalátorom. Prví návštevníci by sa dovnútra mohli dostať budúci rok v septembri.
Zdroje:
[1] novyhlavak.com
[2] www.spravazeleznic.cz
[3] www.dnoviny.cz
[4] www.irozhlas.cz
[5] iprpraha.cz