WPC – WoodPlastic pôsobí na trhu už takmer 15 rokov. Ako vás napadlo vsadiť na kompozitné dosky v čase, kedy o WPC u nás vedel len obmedzený okruh ľudí?
Prvý tip som dostal v roku 2006 od spriateleného architekta, ktorý práve riešil, aký materiál použiť do jedného z projektov. Ja som mal v tom čase už dlhšie ako desať rokov úspešnú stavebnú firmu, darilo sa nám, ale toto ma okamžite zaujalo. Pamätám si, že sme vtedy mali veľa práce s generálnou rekonštrukciou Slavína na Vyšehrade, ale hneď ako to len trochu šlo, vyrazil som sa poobzerať po fabrikách na kompozit v Európe a v Číne. Na základe získaných informácií sme sa vzápätí dohodli s jedným z európskych výrobcov a objednal od neho prvý kamión terás.
Vyzerá to, že rád riskujete…
Keď som ten kamión priviezol, to bol začiatok roku 2007, všetci okolo hovorili, že som blázon, ktorý príde o všetky peniaze. Boli do jedného presvedčení, že tak drahý produkt si u nás nikto nekúpi. Vyrobil som si prvé vzorky a začal obchádzať všetky stolárov, veľkoobchody a obchody s drevom, stavebné firmy, stavebniny, skrátka všetkých možných B2B partnerov. A čo myslíte? Vôbec nikto o to nemal záujem. Tak som si povedal, že sa zameriam priamo na koncových zákazníkov. Začal som budovať marketingovú stratégiu, značku a vymýšľal som, ako najlepšie osloviť a získať zákazníkov.
A tam sa to zlomilo?
Áno, ale bolo to tvrdé ponaučenie. Prvé dva roky sme terasy predávali a montovali kompletne sami, doslova na kolene. Ale už do roka sa mi začali postupne ozývať práve tí B2B partneri, ktorí ma na začiatku odmietali. Mali zrazu problém, pretože ich začali oslovovať moji koncoví zákazníci s tým, prečo nemajú v ponuke náš produkt. Hoci je dnes 99 % našich predajov B2B, moja kľúčová skúsenosť je, že tým, kto určuje, čo a ako sa bude predávať, je koncový zákazník. Baťa mal pravdu a mne chvíľku trvalo, než som to pochopil.
Ešte k tej značke – ako vznikol nápad pomenovať firmu dodávajúcu kompozitné dosky podľa názvu materiálu?
Vždycky sa mi páčilo, keď si zákazník môže spojiť produkt so značkou. Dal som si teda za cieľ, že vybudujem tak silnú značku, aby keď sa povie „terasy“, každého okamžite napadlo WoodPlastic®. V roku 2007 som teda založil novú spoločnosť a zároveň požiadal o ochrannú známku na výraz WoodPlastic®. Tu známku mi nechceli dať, pretože v tom čase nebol na českom Google vyhľadávači na tento výraz ani jediný odkaz, jednoducho 0. Musel som dokladať naše faktúry, zmluvy a cenníky, aby videli, že to skutočne existuje. Dneska objavíte naše výrobky a značku na všetkých kontinentoch sveta okrem Antarktídy.
Dnes už dávno nie ste len dovozcovia, ale jeden z najúspešnejších výrobcov, minimálne teda na starom kontinente...
Áno, predaje začali rásť tak rýchlo, že nás obmedzovali čakacie lehoty na materiál od nášho európskeho dodávateľa. Dostali sme sa do situácie, kedy nám začalo dávať zmysel premýšľať o vlastnej výrobe. So samotnou výrobou kompozitných dosiek sme dovtedy nemali žiadne skúsenosti. Mali sme produkt, ale v postupoch výroby sme sa museli ešte len zorientovať. Stáli sme pred rozhodnutím, ktorú výrobnú technológiu vybrať a prečo. Z troch variantov: čínskej, európskej a americkej sme vybrali tú poslednú, ktorá je oveľa drahšia ako ostatné, ale je najlepšia a už desiatky rokov osvedčená. Spolu s licenciou na bezkonkurenčnú výrobnú technológiu nám Američania navyše ponúkli aj svoje know-how, vrátane pomoci s výstavbou továrne a jej rozbehom.
To je skutočne medzi kompozitnými doskami rôznych výrobcov taký rozdiel?
Vždycky ma mrzí, keď čítam komentáre s tým, že niekto si obstaral terasu z WPC a už nikdy viac. Terasa mu mala vydržať veľa rokov, ale ona do roka zosivela a do dvoch rokov sa začala krútiť, lámať a drobiť. Pokiaľ si obstaráte podozrivo lacné duté dosky od výrobcu bez názvu a ešte voniace po PVC, nikdy nemôžete očakávať, že budú spĺňať to, kvôli čomu bol kompozit vyvinutý. Teda maximálnu odolnosť, minimálnu potrebu údržby a dlhú životnosť pri zachovaní všetkých kľúčových vlastností, vrátane reprezentatívneho vzhľadu. To nie je rozmar, že každá z dosiek WoodPlastic®, ktoré mimochodom neobsahujú žiadne PVC, má svoj rodný list garantujúci absolvovanie celého radu atestov, bezpečnosť, 100% recyklovateľnosť alebo zdravotnú nezávadnosť. A to nehovorím o ďalšom servise, vrátane služieb našich certifikovaných partnerov. V tom je ten hlavný rozdiel.
Nie je to tak dávno, kedy spoločnosť WPC – WoodPlastic vstúpila do ďalšej fáze svojej existencie. O čo ide?
Pred rokmi nám pomohla začať s vlastnou výrobou investičná skupina Reflex Capital, ktorá sa stotožnila s naším zámerom vyrábať v Českej republike dosky z WPC schopné konkurovať kompozitným výrobkom na akomkoľvek trhu. Aj vďaka nim aktuálne rastieme každý rok zhruba o 29 %, vyvážame do celého sveta a aj v minulom roku ovplyvnenom koronavírusovou pandémiou sme pokračovali v čiernych číslach. Jednoducho sme cítili, že potrebujeme nový impulz a ten prišiel v podobe vstupu investorov zo skupiny ML MORAN. Našim spoločným cieľom je teraz výrazne posilniť expanziu, predovšetkým do nemecky hovoriacich európskych krajín. Chceme tiež rozšíriť ponuku výrobkov a zamerať sa na ďalší výskum a vývoj v oblasti kompozitných materiálov.
Ako by ste charakterizoval svoju doterajšiu podnikateľskú cestu?
Vždy ma inšpirovali vizionári. Ľudia, ktorí sa nebáli vytýčiť cieľ a zvoliť stratégiu, ako ho dosiahnuť. Teší ma budovať a baví ma prepájať obchod s marketingom. Mám rád kreatívny prístup k práci, ale ešte viac oceňujem nasadenie a výkon. Pri tom všetkom si uvedomujem, že úplne najdôležitejšie je mať šťastie na tých správnych ľudí okolo seba. Ľudí, ktorí vám veria, ktorí veria v to, za čím idete, ľudí, ktorí vedľa vás rastú, zlepšujú sa a v mnohých veciach vás i prerastajú, čo je vôbec to najlepšie. Bez nich by dnes WPC - Woodplastic nikdy nemohol byť tam, kde je. Viac na www.woodplastic.sk
Súvisiace články:
Treláže z materiálu WoodPlastic zdobia nový rezidenčný objekt v Bratislave
Kvalitné drevoplastové kompozitné materiály WPC ponúkajú viac než len alternatívu