Nájazdová rampa pri objekte dealera automobilov značky BMW v Strašniciach v Prahe bola v minulosti využívaná na nájazd menších nákladných vozidiel. Rampa je umiestnená vo vnútrobloku objektu, v exteriéri a pôsobí na ňu celý rad negatívnych vplyvov. V minulosti dochádzalo aj k soleniu konštrukcií v rámci zimnej údržby. Na konštrukcii bol vykonaný stavebno-technický prieskum, ktorým boli stanovené jej existujúce parametre. Boli zistené obvyklé problémy s korodujúcou výstužou zapríčinené karbonatáciou cementového tmelu, najmä v krycej vrstve betónu nad výstužou. Korózia výstuže mohla byť spôsobená aj prítomnosťou chloridových iónov vnikajúcich do konštrukcie v dôsledku zimnej údržby s aplikáciou posypových solí.
Súčasne bol vykonaný prepočet únosnosti konštrukcie podľa existujúcich noriem a požiadaviek a bolo navrhnuté spevnenie konštrukcie pomocou oceľovej výstuže a pribetonávky aplikovanej torkrétom.
Sanácia železobetónových konštrukcií
Podľa vykonaného stavebno-technického prieskumu a terénnej obhliadky bol navrhnutý spôsob opravy, ktorú vykonala firma ABLOC s.r.o. Po očistení podkladu bola realizovaná sanácia, ktorá sa začala konzerváciou výstuže proti pôsobeniu chloridových iónov a to pomocou migrujúcich inhibítorov korózie ARMOGUARD N. Súčasne bola korodujúca a odhalená výstuž pasivovaná pomocou alkalickým náteru určeného pre ochranu výstuže DENSOCRETE 111. Lokálne opravy a obnovenie tvaru konštrukcie boli vykonané materiálmi z radu MONOCRETE, rovnako ako vyrovnanie podkladu v miestach aplikovaného spevnenia. Opravené boli konštrukcia stĺpov, dosky rampy aj parapetné múry (zábradlia) rampy.
Spevnenie konštrukcie
V priebehu stavebnej prípravy sa objavili logistické komplikácie, ktoré viedli k nahradeniu pôvodného, konzervatívneho spôsobu spevnenia a to pomocou uhlíkových tkanín (systém Betosan CRC). Samozrejme bolo potrebné vykonať aj statický prepočet a navrhnúť druh aplikovaných kompozitov tvorených uhlíkovými tkaninami a epoxidovou živicou.
Na vyrovnaný podklad boli následne lepené uhlíkové kompozitné tkaniny podľa vykonaného statického návrhu (Sagasta s.r.o.). Spevnenie bolo vykonané v závislosti od miery poškodenia a týkalo sa doplnenia či už ohybovej, tak šmykovej výstuže.
Hlavnou výhodou použitia kompozitných materiálov je ich nízka hmotnosť (minimálne priťaženie konštrukcie) a súčasne aj rýchlosť aplikácie (v porovnaní s realizáciou doplnkového armokoša a torkretu z cementových mált). Naopak je potrebné brať do úvahy skutočnosť, že pri aplikácii kompozitného spevnenia dôjde k uzavretiu existujúcej konštrukcie voči prieniku vody aj vodnej pary. Preto nie je vhodné aplikovať tkaniny plošne, aby nebolo zvýšené riziko poškodenia konštrukcie v dôsledku cyklického pôsobenia mrazu.
Finálne zjednotenie povrchu konštrukcie náterom BETOSIL W zaistí optimálny vzhľad.
Na záver
Na popísanej realizácii sanačného zásahu je zrejmé, že je možné postup opravy prispôsobiť možnostiam v mieste stavby, časovému rozvrhu aj kapacitám tak, aby bolo dosiahnutý požadovaný výsledok. Dôležitá je vôľa všetkých zúčastnených a ich vzájomná spolupráca, ktorej cieľom je uspokojivý výsledok.