Historická oceľová hala pražskej hlavnej stanice je spolu so secesnou Fantovou budovou urbanistickou dominantou územia. Oceľová oblúková dvojloďová hala postavená v roku 1905 mostárňou Bondy, je súčasťou pamiatkovo chráneného komplexu stavieb hlavnej stanice.
Z dôvodu nedostatku financií sa roky vykonávala len nevyhnutná údržba k zabezpečeniu bezpečnosti cestujúcich. Tým bol zapríčinený podstatný úbytok podielu prirodzeného osvetlenia v dôsledku zaslepenia skiel svetlíkov a zasklenia bočných stien oceľovej konštrukcie. Najväčšie problémy predstavovali lokálne poškodenia historickej oceľovej konštrukcie, spôsobené zatekaním a následná korózia oceľových častí v nadzemných častiach stĺpov nad kĺbmi. Najväčším problémom už vo fáze príprav stavby bolo dodržanie podmienky uzatvorenia max. dvoch nástupiskových hrán na prepravu cestujúcich a to vzhľadom k vyťaženosti tohto prepravného uzla s ohľadom na minimalizáciu výluk. Pre odstránenie starého náterového systému boli z dôvodu prašnosti a nárokov na dodávku abrazíva zamietnuté. Počas stavby bol náterový systém niekoľkokrát pozmenený a to vzhľadom k poveternostným podmienkam a časovému tlaku na dodržanie termínov výluk a harmonogramu prác.
Hlavná nosná konštrukcia bola opravená a odstrojené prvky a detaily haly boli reštaurované. Doprava všetkého materiálu bola výhradne koľajová. Práce boli vykonávané pod odborným dohľadom pracovníkov Národného pamiatkového ústavu a Magistrátu hl. m. Prahy. Architektonické riešenie stavby prispelo ku kompletnej rekonštrukcii oblúkovej haly v priestore nad koľajnicami, vrátane prístrešku priliehajúceho k Fantovej budove.
Podarilo sa tak pre budúcu generáciu zachrániť ojedinelú historickú konštrukciu, ktorá je jediná svojho druhu v bývalom Rakúsko-Uhorsku.
Autori:Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D., Ing. Jaroslava Šudová
Spolupráca: Ing. Ondřej Kafka
Návrh: 2013 - 2015
Realizácia: 2015 - 2018
Adresa:Praha 2-Vinohrady,Česká republika