Konštrukcia budov školy Amos určenej primárne pre celkom 130 žiakov pozostáva z monolitického železobetónového skeletu so skrytými prievlakmi. Centrálny objekt A má stropy tvorené lepenými drevenými väzníkmi, ktoré sú zvnútra priznané. Sedlové strechy sú riešené pomocou oceľových rámov. Výplne obvodových stien a vnútorné akustické priečky sú realizované z vápennopieskových blokov.
Účinné technologické vybavenie
Objekt je vykurovaný tepelnými čerpadlami, napojenými do akumulačných nádrží s vnorenými zásobníkmi TÚV. Sekundárnym zdrojom tepla sú kondenzačné plynové kotly. V podlahách je inštalované podlahové teplovodné vykurovanie doplnené o radiátory v učebniach. Riadenie vykurovacieho systému zabezpečuje jednotka MaR v spojení s vnútornými aj vonkajšími snímačmi teploty. Zdravé vnútorné prostredie, konkrétne pravidelná výmena vzduchu, je garantovaná vďaka inštalovanému systému rovnotlakového riadeného vetrania s pasívnou rekuperáciou tepla s účinnosťou 77%, ktorého prevádzka sa odvíja od hodnôt nameraného CO2 v učebniach. V objekte je inštalovaný aj systém zberu dažďovej vody, ktorá je využívaná na splachovanie toaliet.
Svetlo
Strecha objektu je sedlová a vybavená oceľovou plechovou krytinou. Veľmi dôležitú úlohu zohráva obzvlášť v školských zariadeniach ako je toto aj vhodne zvolený systém prístupu prirodzeného svetla, ktorého dostatočné množstvo je tu okrem štandardných fasádnych okien podporené sústavou strešných svetlíkov a okien. Fixné zasklenie s trojsklom vyrobené na zákazku spoločnosťou Solara (s koeficientom prestupu tepla o hodnote Ug = 0,6 W / m2K) je do sedlovej strechy uchytené v rámoch z borovicového masívu. Interiér je tak počas celého dňa optimálne presvetlený.
Dispozícia
Dispozične sú budovy školy v celkovej úžitkovej ploche 8300 metrov štvorcových navrhnuté tak, aby boli opticky jasne vymedzené jednotlivé zóny s plynulými prechodmi. Priestor vstupnej haly napríklad voľne prechádza do dvojpodlažnej jedálne, ktorá je považovaná za akýsi ústredný priestor, srdce školy a na ktorú nadväzuje vonkajšia terasa. Okrem klasických či špeciálnych učební a družiny je jednou z prevádzkových úsekov telovýchovná zóna, pričom jedna z telocviční je usporiadaná tak, aby mohla byť pomocou mobilného pódiového systému prebudovaná na kultúrne zázemie s javiskom.
Dôležitou základňou žiakov je aj vonkajšie átrium určené či už pre športové, tak rekreačné aktivity. Žiaci školy môžu navštevovať tiež multimediálne laboratórium s nahrávacím štúdiom, počítačovú učebňu či knižnicu. Dizajn jednotlivých častí interiéru je zjednotený pomocou dreva, ktoré je použité či už v stavebných konštrukciách, tak na obkladoch stien či nábytku, na parapetoch, ale aj zvonku v podobe fasádnych obkladových lamiel.
Oceňovaná stavba
Náklady na výstavbu, vrátane interiérového vybavenia činili 420 miliónov korún ( zhruba 16 mil. eur). Komplex budov Základnej školy Amos v Psároch bol už ocenený v rámci súťaže Stavba roku Stredočeského kraja, významného uznania sa dočkal tiež od zástupcov Inštitútu bytového dizajnu, v kategórii Verejný interiér II bolo škole udelené ocenenie Interiér roku 2019.
1) čerpané z podkladov architektonického štúdia SOA architekti