„Obnoviteľné syntetické palivá umožňujú oveľa klimaticky šetrnejšiu prevádzku nových aj existujúcich vozidiel,“ hovorí Jan-Oliver Roehrl, výkonný viceprezident divízie Bosch Power Solutions a vedúci aktivít spoločnosti Bosch v oblasti úžitkových vozidiel. „V budúcnosti môžu k zvýšeniu udržateľnosti stavebných strojov významne prispieť aj vodíkové motory a elektrifikácia.“
„Obnoviteľné syntetické palivá umožňujú oveľa klimaticky šetrnejšiu prevádzku nových aj existujúcich vozidiel. V budúcnosti môžu k zvýšeniu udržateľnosti stavebných strojov významne prispieť aj vodíkové motory a elektrifikácia.“ hovorí Jan-Oliver Roehrl, výkonný viceprezident divízie Bosch Power Solutions a vedúci aktivít spoločnosti Bosch v oblasti úžitkových vozidiel.
Obnoviteľné syntetické palivá robia spaľovacie motory klimaticky šetrnejšími
Stavebné stroje už teraz podliehajú prísnym emisným normám, ako je Stage V v Európe, Tier 4 v USA a Phase IV v Číne. Emisie súvisiace s klímou však boli doteraz regulované zákonom len v obmedzenom rozsahu. Jednoduchou možnosťou, ako výrazne znížiť emisie CO2, ktorá je k dispozícii už dnes, je použitie obnoviteľných syntetických palív, ako je napríklad HVO100. Tieto palivá sa vyrábajú z odpadových a zvyškových materiálov, a preto sú z hľadiska celkových emisií uhlíka výrazne šetrnejšie k životnému prostrediu ako fosílne palivá. Okrem toho ide o tzv. „drop-in“ palivá, čo znamená, že sa môžu podľa potreby miešať s bežnou naftou. Spoločnosť Bosch už pri vývoji svojich vstrekovacích technológií zohľadňuje kompatibilitu s týmito palivami, takže sú vhodné na použitie v jej produktoch.
Podľa prognóz spoločnosti Bosch budú aj v roku 2035 štyri z piatich nových stavebných vozidiel s výkonom nad 56 kilowattov po celom svete stále poháňané dieselovým motorom. Preto bude Bosch aj naďalej vyvíjať technológiu vstrekovania a systémy dávkovania močoviny pre následné spracovanie výfukových plynov – tak, aby spĺňali špecifické požiadavky jednotlivých segmentov trhu so stavebnou technikou.
Digital Fuel Twin dokumentuje využitie obnoviteľných syntetických palív
Obnoviteľné syntetické palivá môžu výrazne prispieť ku klimatickej šetrnosti stavebných strojov – čím viac ich používajú, tým menšia je uhlíková stopa jednotlivých strojov. Spoločnosť Bosch tento pozitívny dopad sprehľadňuje pomocou digitálneho softvérového riešenia nazvaného Digital Fuel Twin. Tento nástroj dokumentuje nielen množstvo distribuovaného paliva, ale aj jeho udržateľnosť – od výroby a prepravy až po čerpacie stanice. Prevádzkovateľom stavebných strojov poskytuje certifikáty podľa toho, ako natankovali svoje vozidlá; tie dokumentujú celkové množstvo spotrebovaného paliva a dokonca aj podiel uhlíkovej stopy pri používaní vozidla.
Vodíkové motory stavajú na osvedčených základoch
V oblasti vodíkových motorov môžu nemeckí výrobcovia a dodávatelia čerpať z desiatok rokov skúseností – najmä v oblasti spaľovacích motorov. Približne 80 až 90 percent technológií použitých vo vodíkových motoroch možno prevziať z klasických spaľovacích motorov. Ak je vodík vyrábaný pomocou obnoviteľných zdrojov energie, môže ich využitie znamenať významný krok vpred v oblasti ochrany klímy. Stavebné stroje často pracujú stacionárne a pod vysokým zaťažením – práve v týchto podmienkach môžu vodíkové motory vďaka svojej vysokej účinnosti a robustnosti skutočne vyniknúť. „Prvé aplikácie vodíkových motorov so vstrekovacou technológiou Bosch budú uvedené na trh už tento rok,“ hovorí Jan-Oliver Roehrl. Bosch pracuje na systémoch vstrekovania do sacieho potrubia ako aj na systémoch priameho vstrekovania a už sa podieľa na viac ako 100 vývojových projektoch so zákazníkmi na celom svete. Vodíkový motor je zároveň veľmi sľubnou alternatívou pre veľké motory – napríklad ako pohon pre sklápacie vozidlá v baníctve. Aj v tomto prípade sú kľúčové vlastnosti, ako sú odolnosť, spoľahlivosť a kompaktná konštrukcia, nevyhnutné pre ekonomickú prevádzku.
Elektrifikačné riešenia pre stavebné stroje
V niektorých prípadoch využitia stavebných strojov predstavuje elektrifikácia ďalšiu efektívnu a klimaticky šetrnú možnosť pre mobilné a stacionárne funkcie. Spoločnosť Bosch Rexroth už ponúka široké portfólio v rámci systémov eLION – zahŕňajúce elektromotory, meniče, prevodovky, softvér a príslušenstvo vrátane príslušných hydraulických komponentov. Aktuálne Bosch Rexroth rozširuje svoj sortiment o komponenty pre 96voltové elektrické systémy vozidiel a koncom roka 2025 uvedie jednotnú softvérovú platformu pre všetky triedy napätia. Bosch Engineering medzitým predstavuje novo vyvinuté výkonné riešenia pre batériové systémy s napätím až 800 voltov. Nový elektrický pohonný systém tejto dcérskej spoločnosti je kompaktný a ponúka vysokú intenzitu výkonu, ako aj vysokú účinnosť a je vhodný aj pre stavebné stroje s vysokým nárokom na výkon a obmedzeným inštalačným priestorom – napríklad kolesové nakladače.
Čítajte tiež: