Výstavba s názvom Stanica v lese, začala v roku 2019 a podľa súčasných predpokladov by mala byť hotová tento rok, k prvému júlu. Jej podobu navrhli architekti z čínskeho ateliéru MAD Architects, na čele s jeho zakladateľom Ma Jen-Sungom.
Projekt zahŕňa plochu 35,4 hektára, pričom okrem výstavby novej stanice, na mieste tej pôvodnej zastaralej, je jeho súčasťou aj obnova susediaceho Parku občanov. Zastavaná plocha má rozsah 280 tisíc štvorcových metrov.
Pôvodná stanica dosiahla maximum svojej kapacity. To však spôsobilo preťaženie okolitého dopravného systému a ďalšej obslužnej infraštruktúry. Výsledkom bol úpadok danej časti dôležitého mesta, ležiaceho neďaleko Šanghaja, Chang-čou a Su-čou.
Centrum s historickým prvkom
Ak poznáte diela čínskych architektov, viete, že ich práce majú takmer vždy elegantné rysy a tvary inšpirované prírodou. Dôležitým krokom, mimo tento trend, bol návrh Múzea migrácie v Rotterdame. A práve s týmto projektom má nová stanica v Ťia-sing jeden spoločný prvok. Nielen symbolickú, ale hmatateľnú pripomienku histórie miesta.
Architekti sa rozhodli znovu vybudovať starú budovu stanice z roku 1907, ktorá bola zbúraná o 30 rokov neskôr, v samom centre celého projektu. Podľa plánov zachovaných v archívoch bude nová budova v meradle 1:1 k historickej stavbe a vznikne v nej Historické múzeum železnice v Ťia-sing.
Na povrchu zeleň, pod povrchom doprava
Skutočná stanica je potom uschovaná prevažne pod povrchom zeme, napriek tomu však má byť plná prirodzeného denného svetla s priateľskou atmosférou, veľmi pohodlné pre jej užívateľov.
Pod mestskou oázou je vzájomne prepojených mnoho funkcií a služieb. Napríklad návštevníci na úrovni ulice môžu pohodlne vstúpiť a vystúpiť z dopravného uzla, zatiaľ čo ostatní sa prechádzajú parkom, idú do železničného múzea alebo zavítajú do obchodnej zóny na južnom okraji areálu, než sa vydajú na cestu vlakom.
V podzemnom systéme je potom prepojené hneď niekoľko typov dopravy, priamo napojených na podpovrch zanorenej mestskej komunikácie. Sú tu autobusové terminály, električková zastávka, metro, parkovisko a stanovisko taxi. To všetko je pripravené pre využitie cestujúcich vlakom, rovnako tak ale pre návštevníkov novo vytvorenej obchodnej zóny.
Samotná stanica bude mať tri nástupištia obsluhujúce šesť dráh. Celková kapacita je odhadovaná na 5,28 milióna cestujúcich ročne s objemom v špičke 2300 ľudí za hodinu. „Najlepšie mestské priestory v meste by mali patriť všetkým. Architektúra, slnečné svetlo, príroda a čerstvý vzduch by mali fungovať v harmónii, aby ich zdieľali všetci; mali by vytvárať prostredie, kde ľudia môžu žiť aj cestovať pohodlne a dôstojne," myslia si architekti.
Viac na: www.i-mad.com
Súvisiace články: