S tvárnicami Ytong je možné postaviť hrubú stavbu aj vo Vysokých Tatrách
Prístavba zadnej časti chaty s tromi nadzemnými podlažiami sa začala budovať vlani a po dokončení poskytne zázemie pre skladové priestory, kuchyňu, v II. NP bude ubytovanie pre hostí av podkroví budú šatne a izby pre zamestnancov. Hrubá stavba je celá z Ytong tvárnic, obvodové steny sú z tvárnic Ytong Univerzal 300 PDK. Pórobetónové tvárnice charakterizujú dobré statické a tepelnoizolačné vlastnosti a ich veľkou výhodou je homogenita a rovnaké technické vlastnosti vo všetkých smeroch. Súčasne sú ľahké a murovanie s nimi je rýchle a s minimom odpadu.
To sú vlastnosti, ktoré sú v Tatrách veľmi cenné. „Stavať v našich Tatrách nie je ľahké, stavebná sezóna je tu krátka, dostať sem materiál alebo vyriešiť situáciu, kedy sa niečo pokazí, tiež nie je jednoduché. Ale naša chata je veľmi vyhľadávaná a investovať sa do nej musí. V októbri 2019 sme preto dokončili náročnú výstavbu čistiarne odpadových vôd, vlani sme sa pustili do novej prístavby. Tu máme naplánovanú na dve etapy: tá prvá etapa práve prebieha, druhá sa pripravuje a tento rok s ňou nepočítame,“ hovorí Andrej Kalinčík.
Na steny a priečky novej prístavby sa z Hrebienku na Zamkovského chatu letecky dopravilo až 78 m³ pórobetónu Ytong
Priečky prístavby sa realizujú z priečkoviek Ytong Klasik 100 a 125 mm. Aj pre tieto tradičné prvky zo sortimentu Ytong platí, že sú ľahké a presne a rýchlo sa s nimi múrov. Navyše je to ekologický materiál z čistých prírodných surovín. Okrem tvárnic a priečkoviek Ytong sú na stavbe použité aj prekladové trámce Ytong PSF, ktorými autor projektu ing. Juraj Michalík nahradil klasické nosné preklady Ytong.
Prekladové trámce Ytong tak slúžia na preklenutie všetkých otvorov v obvodových a vnútorných nosných stenách chaty. Nosnosť trámcov je zaručená iba s nadmurovkou, ale v prípade výstavby prístavby Zamkovského chaty malo ich použitie vecné a praktické dôvody: nielenže sú vysoko odolné voči požiaru a po zviazaní s nadmurovkou majú vysokú nosnosť, ale hlavne sú ľahké a dobre sa s nimi manipuluje a pracuje. Ľahšie sa tiež zabudujú na stavbe. “Objem každého závozu helikoptérou sme museli starostlivo kalkulovať a nízka hmotnosť prekladových trámcov bola veľkou výhodou.“ vysvetľuje Martin Kozár, MBA, odborný poradca Xella.
Čítajte tiež: