Konceptom mosta je priestorová krivka vinúca sa krajinou. Jemná priestorová krivka je konštruovaná ako plynulá cesta vychádzajúca z dynamiky pohybu chodcov a cyklistov. Koncepcia konštrukcie mosta reaguje pokorne na panorámu Prahy, na napojenie na holešovický a karlínsky breh aj na urbanistický návrh riešenia ostrova Štvanice. Je zvolená konštrukcia, ktorá nejde do výšky, nebráni chodcom a cyklistom v pohľadoch na mestskú krajinu.
Mostovka je podopretá dvoma nábrežnými opierkami, dvoma piliermi na krajoch ostrova Štvanice, tak aby do ostrova čo najmenej zasahovala a dvoma piliermi v nesplavnom ramene rieky Vltavy. Na Štvanici voľne klesá rampa, ktorej pôdorysná krivka kopíruje krivku hrany ostrova. Krajné pole konštrukcie kvôli bezbariérovému a plynulému nadviazaniu na holešovickej strane vertikálne klesá na úroveň chodníka na nábreží. Toto pole je navrhnuté ako vertikálne pohyblivé v mieste podpery, kde je umiestnený hydraulický piestový mechanizmus na zaistenie vertikálneho zdvihu až nad úroveň povodne Q1000 (Q2002 + 1 m). Ide o zdvih cca o 3 m pri pootočení poľa okolo previsnutého konca pri prvom pilieri vo Vltave.
Architektúra mosta využíva minimalistické sochárske tvaroslovie. Most je navrhnutý z kvalitného ultra-vysokohodnotného betónu s rozptýlenou výstužou (UHPFRC – ultra high performance fibre reinforced concrete) s povrchom zodpovedajúcim lesklému bielemu mramoru. Most je zložený z prefabrikovaných segmentov, ktoré sú pomocou predpínacích káblov zopnuté. Súčasťou konštrukcie je aj ornamentálne bronzové madlo s figurálnymi prvkami zvieracích hláv na koncoch od sochára Aleša Hvízdala. V madle je integrované osvetlenie lávky. Na ostrove Štvanice pri vstupe na lávku je umiestnená figurálna socha Rieka od prof. Jána Hendrycha. Návrh zvíťazil v medzinárodnej architektonickej súťaži v roku 2017.
Konštrukčné riešenie
Hlavná nosná konštrukcia mosta je tvorená spojitým železobetónovým nosníkom z UHPFRC s pozdĺžnym predpätím a priečnym rezom tvaru H. Jedná sa o dva plnostenné bočné parapetné nosníky s medziľahlou doskou mostovky, ktorá je podporovaná priečnymi rebrami. Výrobne a montážne ide o segmentovú mostnú konštrukciu tvorenú 57 prefabrikátmi. Os mosta je navrhnutá ako plynulá krivka, vedená smerovými a výškovými oblúkmi. Pre zjednodušenie prefabrikácie je táto krivka upravená do plynulého polygónu tak, aby bol každý zo segmentov vedený v priamke.
Spojitý nosník, ktorý spája holešovický a karlínsky breh plynule prechádza v bočnú rampu odbočujúcu na ostrov Štvanice a tvorí tak jednotný celok bez dilatačných škár. Krajné pole na holešovickom brehu je s ohľadom na nutnosť dodržania podmienky umiestnenia konštrukcie nad hladinou tisícročnej vody (Q2002+1,0 m) v prípade povodne navrhnuté ako zdvižné. V mieste teoretickej polohy nulového ohybového momentu je do konštrukcie vložený mechanický čapový kĺb, ktorý umožňuje otočenie tohto poľa okolo horizontálnej osi. Priechodná šírka v hlavnom smere je 4 m av mieste rampy 3 m. Škáry medzi segmentmi mosta sú navrhnuté ako kontaktné, vystrojené šmykovými ozubmi s premenlivou polohou. Dôvodom je postupná zmena prestupu predpínacej výstuže škárou. Segmenty nosnej konštrukcie sú vzájomne spojené vnútorným predpätím lana so súdržnosťou, ktoré je vedené vo vnútri prierezu lávky. Každý parapetný nosník je predopnutý kombináciou 4 káblov, kde v každom je 19 lán.
Autor: Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek
Autori sochárskych prvkov: Aleš Hvízdal, Jan Hendrych
Adresa: Praha, Česká republika
Investor: Hlavné mesto Praha, Petr Hankovec
Súťaž: 2017
Realizácia: 08/2023
Náklady: 300 000 000 CZK
Zdroj:
https://www.archiweb.cz/b/stvanicka-lavka
https://www.archinfo.sk/diela/obcianska-stavba/stvanicka-lavka-praha.html
Čítajte tiež: